Ny kund? Vi bjuder på första månadshyran

Ny kund? Vi bjuder på första månadshyran

En affärsmodell
som gynnar er.

Billeasingbranschen är inte en populär bransch bland konsumenter i dagsläget. I de flesta fall upplever konsumenter att leasingbolag lovar dig hjälp, men de håller sällan vad de lovar. I dag är de flesta företag i behov av en bil på ett eller annat sätt, och att leasa en bil ska vara en faktor som hjälper ditt företag. Vi vill vända den negativa synen på den billeasing som finns idag genom att faktiskt hjälpa människor och företag. 

Vi började med att göra en branschanalys för att gå till botten med varför missnöjet mot leasingbolag existerar, och vi kom fram till att den affärsmodell som idag används i branschen är bristfällig.

Leasing fungerar i dagsläget så att du skriver upp dig på ett avtal på 36 månader för en eller flera bilar, och du betalar en månatlig leasingavgift till leasingbolaget. Leasingavgiften innehåller oftast en fast leasingavgift, räntetillägg och administrativa kostnader. Den stora vinsten för leasingbolaget görs sedan när de efter 36 månader kan sälja bilen begagnad med stora marginaler.

Vi har en uppfattning att när en kund väl bundit upp sig i ett avtal på 36 månader, lägger leasingbolaget ingen energi på kunden då affären redan är klar. Under leasingperioden när kunden behöver hjälp är detta ingen prioritet och leasingbolaget gör det tufft för konsumenten att få hjälp snabbt och effektivt. Problem skjuts istället på återförsäljare, servicebolag och framförallt på konsumenten. Detta gör leasingbolagen för att de inte ser någon mer vinning i att hjälpa kunden eftersom kunden redan är fast i ett avtal.

Eftersom alla leasingbolag på marknaden i dagsläget fungerar exakt likadant, har alla exakt lika missnöjda kunder. När avtalet för leasingen löpt ut, byter de missnöjda kunderna till ett annat leasingbolag och således byter företagen kunder med varandra hela tiden. Och så fortsätter det. Vi har sett detta med våra egna ögon, och vi såg snabbt att detta är något vi vill förändra. Så vi startade Optilease. Namnet Optilease kommer från ordet optimera och det är så vi vill bedriva billeasing.

Vi på Optilease har skapat en mer rättvis affärsmodell. Som kund betalar du en fast leasingavgift på vad bilen kostar oss och 10% för den förstklassiga service och support du som kund har tillgång till 24/7 365 dagar om året, flexibla hålltider och körjournaler. När våra kunders leasingperioder löpt ut och det är dags för försäljning, delar vi istället med oss hälften av vinsten med våra kunder. Vi värdesätter kundnöjdhet framför vinst – då vi tror att en nöjd kund är en återkommande kund.

Vårt fokus ligger på att effektivisera och simplifiera billeasing genom teknologi och flexibilitet. Tack vare smarta AI-lösningar får du hjälp direkt och slipper långa väntetider. Vår teknik tar konsumenten hela vägen från första kontakt, till all sorts assistans du kan tänkas behöva under hela leasingperioden. Du kan exempelvis chatta med en AI, eller till och med prata med en, direkt i appen – oavsett om du är online, offline eller där du som konsument behöver oss.

Vi har inte uppfunnit något nytt. Billeasing har funnits länge men någonstans på vägen har det gått snett och allt vi var tvungna att göra var att hitta rätt väg igen.

Under huven

Den största skillnaden är att vi tagit bort frestelsen att behålla era pengar. Allt du betalar för din leasing läggs nämligen inte på ett och samma konto – vi tar bara en fast avgift av leasingkostnaden. Resten av pengarna går oavkortat till att hjälpa dig som kund. På så sätt har vi ingen anledning att undervärdera dina frågor eller problem, för vi kan aldrig tjäna mer på att inte hjälpa dig.

Scroll to Top